Kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muita kulttuuriperintökohteita — muinaisjäännösrekisterin mukainen arkeologisen kulttuuriperinnön kohteiden luokittelu
Maan pinnalle näkyvien
muinaisjäännöksen osien perusteella ei aina voi päätellä kohteen säilymisen
kannalta riittävää suoja-aluetta. Muinaisjäännös voi olla maan alla piilossa
löytökeskittyminä, maakerroksina ja rakennejäännöksinä. Muinaisjäännöksen
kohdalle tai sen lähiympäristöön sijoittuvista maankäyttö- ja rakennushankkeista
on pyydettävä alueellisen vastuumuseon lausunto, jossa arvioidaan hankkeen
vaikutus muinaisjäännökseen ja mahdollinen selvitystarve.
Arkeologisen kulttuuriperinnön suojelulla pyritään
arkeologisen tiedon ja kulttuuriympäristön määrättyjen piirteiden säilyttämiseen
tuleville sukupolville. Ihmisyksilöiden ja ihmisyhteisöjen — sekä laajemmin
kulttuureiden — menneisyydestä kertovina jäännöksinä arkeologiset kohteet
rinnastuvat historiallisiin asiakirjalähteisiin. Historiallisen ajan osalta
arkeologiset kohteet täydentävät muita historiallisia lähdeaineistoja. Esihistoriallisen
ajan osalta arkeologiset kohteet ja löydöt muodostavat usein ainoan jäljelle
jääneen kulttuurihistoriallisen lähdeaineiston. Arkeologinen kulttuuriperintö
ei kuitenkaan ole pelkästään tieteellistä tutkimusaineistoa, vaan osa nykypäivän
kulttuuriympäristöä. Arkeologiset kohteet ilmentävät kulttuuriympäristön
monikerroksisuutta, toimivat merkityksiä luovina maiseman ja asuinympäristöjen
kiinnekohtina, ja auttavat säilyttämään sukupolvelta toiselle siirtyviä
muistoja alueen ja sen asukkaiden menneisyydestä. Joillakin arkeologisilla
kohteilla on merkitystä myös nähtävyyksinä, joita tullaan katsomaan pitkänkin
matkan takaa.
Tässä tekstissä esitellään arkeologisen kulttuuriperinnön
kohdelajit, jotka ovat käytössä Museoviraston muinaisjäännösrekisterissä ja
siihen perustuvissa paikkatietoaineistoissa.
| Esihistoriallisen hauta- tai rituaaliröykkiön tutkimuskaivaus käynnissä Paraisilla. Kohde: Parainen Uppgård (Rösbacken). Ilman maankäyttöpaineita suoritettavia tutkimuskaivauksia tekevät lähinnä yliopistojen arkeologian oppiaineet, tässä tapauksessa Turun yliopisto. Kuva: Janne Rantanen 2009. |
![]() |
| Kaukokylmä- ja kaukolämpökaivannon arkeologisessa valvonnassa esiin kaivettu asuinrakennuksen kivijalka, ajalta ennen Turun paloa v. 1827. Muinaisjäännösalue: Turun kaupungin vanha asemakaava-alue. Valvontatutkimuksen kustannuksista vastasi hankkeen toteuttaja muinaismuistolain 15 §:n mukaisesti. Muinaismuistolain 10 §:n mukaisen muinaisjäännöksen tutkimusluvan myönsi Museovirasto. Dokumentoinnin jälkeen rakennejäännös purettiin pois putkien asentamiseksi. Kuva: Janne Rantanen 2017. |
![]() |
| Maakaapeliojan kaivun valvontaa kivikautisen asuinpaikan liepeillä Ilmajoella. Kohde: Honkalanmäki 2. Valvonta tehtiin alueellisen vastuumuseon (Seinäjoen museot) virkatyönä. Kuva: Janne Rantanen 2025. |
Kiinteä muinaisjäännös
Kiinteiden muinaisjäännösten rauhoittamisesta on säädetty
muinaismuistolaissa (295/1963).
1 § Kiinteät muinaisjäännökset
ovat rauhoitettuja muistoina Suomen aikaisemmasta asutuksesta ja historiasta.
Ilman tämän lain nojalla
annettua lupaa on kiinteän muinaisjäännöksen kaivaminen, peittäminen,
muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen kielletty.
Muinaismuistolaki rauhoittaa automaattisesti kiinteät
muinaisjäännökset ilman erillistä rauhoituspäätöstä. Rauhoituksen piiriin
kuuluvat siis nekin tunnistettavat muinaisjäännökset, joita ei ole vielä
inventoitu ja lisätty kohteiksi Museoviraston muinaisjäännösrekisteriin, tai
joita ei ole osoitettu kaavoissa.
Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavassa on arkeologista
kulttuuriperintöä koskeva yleismääräys, jonka mukaan alueidenkäytön
yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee tarkistaa ja huomioida ajantasainen
tieto arkeologisesta kulttuuriperinnöstä Museoviraston ylläpitämästä
muinaisjäännösrekisteristä osoitteesta www.kyppi.fi, sekä arvioida yhteistyössä
museoviranomaisten kanssa mahdollisten aluetta/kohdetta koskevien selvitysten
tai tutkimusten tarve. Yleis- ja asemakaavoihin kiinteät muinaisjäännökset
merkitään kaavan mittakaavasta riippuen pistemäisellä tai aluemaiselle
kohdemerkinnällä sm (Muinaismuistokohde), johon liittyy
suunnittelumääräys:
”Muinaismuistolailla
(295/1963) rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös. Alueen kaivaminen, peittäminen,
muuttaminen, vahingoittaminen, poistaminen ja muu siihen kajoaminen kielletty.
Aluetta koskevista suunnitelmista on pyydettävä alueellisen vastuumuseon (museon
nimi) lausunto.”
Laajat, erityisen merkittäviksi arvioidut
muinaismuistoalueet voidaan merkitä alueen pääkäyttötarkoituksen osoittavalla
maankäyttömerkinnällä SM (Muinaismuistoalue). Valtakunnallisesti merkittävät arkeologiset alueet (VARK) merkitään omalla merkinnällään.
Muinaismuistolain 2 §:ssä luetellaan kiinteät
muinaisjäännökset, esimerkiksi ihmisten muinoin tekemät maa- ja kivikummut,
pakanuuden aikaiset haudat ja kalmistot, muinaisaikaiset hylätyt linnat ja
linnoitukset, muinaisilta ajoilta peräisin olevat asumusten jäännökset sekä
asuin- ja työpaikat. Aikamääreet ovat epätäsmällisiä, minkä vuoksi
muinaismuistolain nojalla voidaan rauhoittaa suhteellisen nuoriakin
arkeologisia kohteita. Museoviraston laatimassa Arkeologisen kulttuuriperinnön oppaassa (AKO) on kutakin muinaisjäännöstyyppiä koskeva suojeluohje, joka
saattaa sisältää suosituksia muinaisjäännöksinä suojeltavien kohteiden
ikärajoista. AKO:n mukaan esimerkiksi vähintään satavuotiaat tervahaudat ja
hiilimiilut ovat kiinteitä muinaisjäännöksiä, ja vastaavasti teollista aikaa
(1860-luku) edeltävät louhokset tai keskiajan ja uuden ajan käytöstä poistuneet
maantieverkoston jäännökset. Suojeluun vaikuttava ohjeellinen ikäraja siis
vaihtelee muinaisjäännöstyypeittäin. Laivan tai muun aluksen hylky tai hylyn
osa, jonka uppoamisesta voidaan olettaa kuluneen vähintään sata vuotta, on
automaattisesti muinaismuistolailla rauhoitettu (muinaismuistolaki, 20 §).
Muinaismuistolain mukaan kiinteällä muinaisjäännöksellä on
suoja-alue, jolla pyritään varmistamaan muinaisjäännöksen säilyminen.
4 § Kiinteään
muinaisjäännökseen kuuluu sellainen maa-alue, joka on tarpeen jäännöksen
säilymiseksi sekä jäännöksen laadun ja merkityksen kannalta välttämättömän
tilan varaamiseksi sen ympärille.
Aluetta, josta 1 momentissa on
säädetty, nimitetään tässä laissa suoja-alueeksi.
5 § Museovirasto voi vahvistaa
kiinteän muinaisjäännöksen ja siihen kuuluvan suoja-alueen rajat joko
maanomistajan hakemuksesta tai omasta aloitteestaan. Lisäksi Museovirasto voi
vahvistaa muinaisjäännöksen ja siihen kuuluvan suoja-alueen rajat saamelaiskäräjien
aloitteesta saamelaiskäräjistä annetun lain (974/1995) 4 §:ssä tarkoitetulla
saamelaisten kotiseutualueella ja kolttien kyläkokouksen aloitteesta
kolttalain (253/1995) 2 §:ssä tarkoitetulla koltta-alueella.
Jos muinaisjäännöksen ja
siihen kuuluvan suoja-alueen rajoja ei ole vahvistettu, suoja-alueen leveys on
kaksi metriä muinaisjäännöksen näkyvissä olevista ulkoreunoista.
Muinaisjäännösten suoja-alueiden vahvistamista lain 5 §:n
mukaisesti ei ole juurikaan harrastettu, vaikka laki on ollut voimassa jo yli
60 vuotta. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan maakunnassa ei Museoviraston kokoaman
aineiston mukaan ole yhtäkään muinaismuistolain 5 §:n mukaan vahvistettua
kiinteän muinaisjäännöksen suoja-aluetta. Sen sijaan muinaisjäännöskohteilla on
arkeologisissa inventoinneissa, koekaivauksissa, prospektoinneissa ym.
tutkimuksissa arvioituja aluerajauksia, jotka piirrettiin 1990-luvulle asti
kynällä paperikartoille. Sittemmin on siirrytty digitaaliseen paikkatietoon, ja
aluerajaukset ovat nykyään polygoneja Museoviraston paikkatietoaineistossa.
Muinaisjäännöskohteiden aluerajausten tarkkuus vaihtelee, riippuen mm.
tutkimusten iästä ja tarkkuustasosta.
Kuntakohtaisessa arkeologisessa perusinventoinnissa, joita
on tehty Etelä-Pohjanmaalla vuosien 1966 ja 2008 välisenä aikana, ja
yleiskaavatason arkeologisessa inventoinnissa arvioidut aluerajaukset ovat
usein suuntaa antavia, minkä lisäksi rajauksen tarkkuuteen voi vaikuttaa
vanhojen, paperikartoille väritettyjen aluerajausten digitoinnissa tapahtuneet
paikannusvirheet. Tarkemmin aluerajauksia arvioidaan esimerkiksi
asemakaavoitusta ja infrahankkeita varten laadittavissa arkeologisissa
tarkkuusinventoinneissa ja toisaalta perinteisissä koekaivauksissa, joissa
maanalaisten löytöaineistojen levintää ja kulttuurikerrosten laajuutta
selvitetään koekuoppia ja koeojia kaivamalla.
Muinaismuistolain 5 §:n toisen momentin mukainen kahden
metrin suoja-alue soveltuu vain maan päälle hyvin erottuvien yksittäisten
kohteiden, esimerkiksi hautaröykkiöiden ja tervahautojen, vähimmäissuoja-alueen
osoittamiseen. On tärkeää sisäistää, että maan pinnalle näkyvien
muinaisjäännöksen osien perusteella ei aina voi päätellä kohteen suojelun
kannalta riittävää aluetta. Suurin osa muinaisjäännöksestä voi olla maan alla
piilossa löytökeskittyminä, maakerroksina ja maanalaisina rakennejäännöksinä.
Muinaisjäännöksen laajuuden selvittäminen edellyttää usein tarkentavaa
arkeologista maastotutkimusta.
Muinaismuistolain mukaista rauhoitusta sovelletaan
lähtökohtaisesti koko aluerajauksen alueelle, vaikka muinaisjäännös ei
kattaisikaan koko alueen pinta-alaa. Vallitseva maankäyttö (esim. puutarhanhoito,
viljely, metsänhoito tietyin rajoittein) on muinaisjäännösalueella sallittua,
mutta siitä poikkeavista toimenpiteistä (esim. maanotto ja maan läjitys,
kunnallistekniset kaivutyöt, uudisrakentaminen) on pyydettävä lausunto
alueelliselta vastuumuseolta. Alueellisen vastuumuseon lausunnossa otetaan
kantaa siihen, vaikuttaako suunniteltu maankäyttöhanke muinaisjäännökseen ja
edellyttääkö hanke arkeologista maastotutkimusta, kuten kohteen paikkatietojen
tarkistamista, kohteen laajuuden selvittämistä koekaivauksella tai kaivutyön
aikaista arkeologista valvontaa. Lausunnossa otetaan myös kantaa
muinaismuistolain 10 tai 11 §:n mukaisen luvan (muinaisjäännöksen tutkimus-,
hoito tai kajoamislupa) tarpeeseen. Muinaismuistolain mukaisten lupien tapauksessa
lupaviranomainen on Museovirasto. Muinaismuistolain 15 §:n mukaan yleisissä ja
suurehkoissa yksityisissä työhankkeissa arkeologisen tutkimuksen kustannuksista
vastaa hankkeen toteuttaja. Joissain tapauksissa maastotyö voidaan tehdä
alueellisen vastuumuseon virkatyönä ja pienten yksityisten maankäyttö- ja
rakennushankkeiden tapauksessa Museoviraston koekaivausryhmän virkatyönä.
Museovirasto suosittelee lisäksi, että metallinetsintää ei
harrasteta 200 metrin säteellä tunnetun kiinteän muinaisjäännöksen rajoista,
millä pyritään estämään puutteellisesti rajattujen muinaisjäännösten,
esimerkiksi nykyisillä peltoalueilla olevien rautakautisten asuin- ja
hautapaikkojen, hallitsematonta tyhjentämistä metalliesineistä. Yhtä laaja
varovyöhyke (200 m bufferi) koskee metsänhoidon piirissä olevia kohteita.
Metsäkeskukselle tehdyt metsänkäyttöilmoitukset välittyvät automaattisesti
alueellisiin vastuumuseoihin lausunnolle, jos hakkuukuvio on 200 metrin
säteellä kiinteästä muinaisjäännöksestä, mahdollisesta muinaisjäännöksestä tai
muusta kulttuuriperintökohteesta.
| Karttaote Museoviraston karttapalvelusta (https://kartta.museoverkko.fi). Kuvassa punaisella pisteellä ja aluerajauksella merkittynä kiinteä muinaisjäännös (Seinäjoen Aapraiminmäen kivi- ja pronssikautinen asuinpaikka), violetilla pisteellä mahdollinen muinaisjäännös (Myllymäen vanha talotontti), oranssilla pisteellä kivikautisen vasarakirveen löytöpaikka (Vapaudentie 8) ja ruskeilla pisteillä muita kulttuuriperintökohteita, tässä tapauksessa historiallisia kanava- ja patorakenteita sekä kalliohakkaus. |
| Viimeisimmät laajemmat arkeologiset kaivaukset Etelä-Pohjanmaalla on tehty vuosina 2008-2010, jolloin Museovirasto tutki vasarakirveskulttuurin ja Pöljän kulttuurin aikaan ajoittuvaa Isosaaren asuinpaikkaa Seinäjoen Ylistaron Troiharissa. Osa kivikautisesta asuinpaikasta tutkittiin pois uuden peltomaan tieltä. Tutkimuskustannuksista vastasi Museovirasto. Kuva: Janne Rantanen 2010. |
| Kaivauslöytö: noin 4500 vuotta vanha kivitaltta Ylistaron Troiharin Isosaaren asuinpaikalta. Kuva: Janne Rantanen 2009. |
| Kaivauslöytö: asbestisekoitteisen saviastian reunapala Ylistaron Troiharin Isosaaren asuinpaikalta. Kuva: Janne Rantanen 2009. |
Muinaisjäännösrekisterissä löytöpaikkoina ovat
esihistoriallisten ja joidenkin historiallisen ajan esinelöytöjen tarkat tai
suuntaa antavat löytösijainnit, joiden kohdalta ei tunneta kiinteää
muinaisjäännöstä. Löydöt voivat olla peräisin esimerkiksi asuinpaikasta tai
kalmistosta, jonka kohdalle on raivattu peltoa, missä tapauksessa paikalla
voidaan tarkemmassa selvityksessä todeta kiinteä muinaisjäännös. Riippumatta
siitä, ovatko löytöpaikat kiinteän muinaisjäännöksen indikaattoreita vai
satunnaisesti maahan pudonneiden tai jätettyjen yksittäisten esineiden
löytösijoja, voidaan niiden levinnän avulla hahmottaa eri aikakausina käytössä
olleita asuinympäristöjä, kulkureittejä sekä erilaisia nautinta-alueita.
Mahdollinen muinaisjäännös
Kohde on mahdollisesti muinaismuistolain tarkoittama kiinteä
muinaisjäännös, mutta sen varmentaminen edellyttää maastotutkimusta. Kohdetta koskeva
tieto voi perustua esimerkiksi historialliseen karttaan, perimätietoon,
paikannimistöön tai muuhun arkistolähteeseen. Tähän lajiin voi kuulua myös
museoviranomaisille ilmoitettuja kohteita, joita ei ole tarkastettu. Laji on
tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön ja kohde siirretään tarkempien selvitysten
jälkeen muihin lajeihin. Mahdollisella muinaisjäännöksellä ei yleensä ole
aluerajausta, koska kohdetta ei ole varmennettu ja sen laajuutta ei ole
selvitetty maastotutkimuksessa.
Luonnonmuodostuma
Kohde ei ole arkeologinen eikä sen muodostumiseen liity
mitään ihmisen toimintaa. Luonnonmuodostumia ovat esimerkiksi muinaiset
rantamuodostumat (pirunpellot) sekä luolat. Luonnonmuodostumia lisätään
muinaisjäännösrekisteriin yleensä vain satunnaisesti, esimerkiksi mahdollisen
muinaisjäännöksen osoittautuessa kiinteän muinaisjäännöksen sijaan
luonnonmuodostumaksi.
Jos luonnonkohteeseen liittyy merkittävää kansanperinnettä,
esimerkiksi tietoa kohteeseen liittyneistä tarinoista ja uskomuksista, voidaan
kohde rauhoittaa muinaismuistolain nojalla kiinteänä muinaisjäännöksenä.
Muinaismuistolain 2 §:n mukaan kiinteitä muinaisjäännöksiä ovat mm. uhrilähteet,
uhripuut, uhrikivet ja muut palvontapaikat, sekä kiinteät luonnonesineet,
joihin liittyy vanhoja tapoja, tarinoita tai huomattavia historiallisia
muistoja. Muinaismuistolakia laadittaessa on siis pyritty säilyttämään myös
folkloristisia muinaismuistokohteita, joihin ei kuulu välttämättä lainkaan
varsinaista arkeologista jäännöstä, eli ihmistoiminnan jättämiä jälkiä. Paikkoihin
ja maastonkohtiin kytköksissä olevan kansanperinteen voi nähdä jopa
kulttuuriympäristön neljäntenä pääelementtinä arkeologisen kulttuuriperinnön,
rakennusperinnön ja maiseman rinnalla. Saamelaismuseo Siida on tuonut tätä
näkökulmaa esiin saamelaisen kulttuuriympäristön määrittelyssä.
![]() |
| Puukin voi olla muinaismuistolain tarkoittama kiinteä muinaisjäännös. Kuvassa Heinolan Taipaleen kylässä sijaitseva kelottunut Karhumänty, johon ammoiset karhunpyytäjät ovat ripustaneet kaatamiensa kontioiden kallot. Kuva: Janne Rantanen 2019. |
Havaintokohde
Uusimpana tulokkaana muinaisjäännösrekisterin kohdelajina on
havaintokohde, joka on lanseerattu vuonna 2024. Museoviraston määritelmän
mukaan havaintokohde on tunnistettu ja paikannettu pelkän lähtöaineiston
perusteella arkeologiseksi kohteeksi. Kohdetta ei ole tarkastettu maastossa,
mutta sen sijainti ja laajuus voidaan arvioida lähtötietojen perusteella
riittävällä tarkkuudella. Havaintona voidaan tallentaa esimerkiksi
laserkeilausaineistosta tai vedenalaisluotauksessa tunnistetut havainnot, jotka
viittaavat arkeologiseen kohteeseen. Kohteen laji ja tyyppi määritellään
tarvittaessa tarkemmissa selvityksissä, joita tehdään joko kaavoitusta varten
tehtävissä arkeologisissa inventoinneissa tai alueellisen vastuumuseon
virkatyönä. Suurin osa muinaisjäännösrekisterin havaintokohteista on
Maanmittauslaitoksen 5p lidar-aineistosta automaattisesti tunnistettuja
tervahautoja ja hiilimiiluja, mutta joukossa on myös harvinaisempia
muinaisjäännöskohteita, kuten pyyntikuopparyhmiä. Automaattisesti tunnistettuja
havaintokohteita lisätään muinaisjäännösrekisteriin 5p lidarin tuotantoalueiden
mukaisina massa-aineistoina, joten aineisto karttuu jatkuvasti uusien
tuotantoalueiden tullessa saataville.
| Havaintokohteita Peräseinäjoen suunnalla (vihreät pisteet). |
Poistettu kiinteä muinaisjäännös (ei rauhoitettu)
Kohde, joka on tutkittu, tuhoutunut, tai muuttunut niin,
että sen on katsottu menettäneen merkityksensä. Kohdelajiin lukeutuu myös vanhan,
1960-luvulla luodun kolmiportaisen suojeluluokituksen (I, II ja III luokan
muinaisjäännös) mukaan toisarvoisiksi arvioituja III luokan kohteita,
jollaisina on voitu pitää esimerkiksi suhteellisen nuoria historiallisen ajan
ihmistoiminnan jäännöksiä. Kolmiportaisesta suojeluluokituksesta on luovuttu
lopullisesti vuonna 2014. Nykyään historiallisen ajan arkeologisia kohteita,
jotka eivät ole muinaismuistolain rauhoituksen piirissä, mutta joiden
säilyminen voidaan turvata kaavoituksen keinoin, kutsutaan muiksi
kulttuuriperintökohteiksi.
| Honkajoella, lähellä Kauhajoen ja Etelä-Pohjanmaan rajaa, tutkittiin osa mesoliittisesta asuinpaikka-alueesta maanottoalueen laajentamisen vuoksi. Muinaisjäännösalue: Kankaanpää, Hietala-Hietaranta. Noin 9000 vuoden takainen ihmistoiminta on värjännyt maaperän likaiseksi. Paikalla on mahdollisesti ollut kotamainen asuinrakennus tai suoja, jonka orgaaniset osat ovat maatuneet jäljettömiin. Kuva: Janne Rantanen 2008. |
| Kangasalan Sarsankosken kuivuneen uoman kohdalle läjitettyjen täyttömaiden ja historiallisen peltokerroksen alta paljastui paksu esihistoriallinen kulttuurikerros vuonna 2011 tehdyissä pelastuskaivauksissa. Muinaisjäännösalue: Kangasala, Huutijärvi. Osa muinaisjäännösalueesta tutkittiin suuren infrahankkeen vuoksi ja tutkimuskustannuksista vastasi hankkeen toteuttaja. Kuva: Janne Rantanen 2011. |
| Kangasalan Sarsasta löytynyt, liuskeesta valmistetun keihäänkärjen katkelma mesoliittiselta kivikaudelta. Kuva: Janne Rantanen 2011. |
Kohde on luonteeltaan arkeologinen, mutta ei Museoviraston
linjauksen mukaan kuulu muinaismuistolain rauhoituksen piiriin. Kohteen
säilyttäminen (esim. kaavoituksessa) arkeologisena kulttuuriperintönä on
perusteltua paikan tai rakenteen historiallisen merkityksen vuoksi. Tähän
ryhmään kuuluvat esimerkiksi käytössä olevat historialliset asuinpaikat (mm.
kylätontit) ja tiet sekä toisen maailmansodan aikaiset sotahistorialliset
kohteet (mm. Salpalinja), 100 vuotta nuoremmat hylyt tai erityisen arvokkaat ja
merkittävät 1800-luvun jälkipuoliskon ja 1900-luvun alkupuolen rakenteet ja
paikat, kuten teollisuushistorialliset kohteet (HUOM. Ensimmäiseen
maailmansotaan liittyvät sotahistorialliset kohteet ovat yleensä kiinteitä
muinaisjäännöksiä). Termi muu kulttuuriperintökohde on korvautumassa
KATJA-asetuksen mukaisella termillä muu arkeologinen kohde.
Muinaismuistolain mukainen lupamenettely ei koske muita
kulttuuriperintökohteita, mutta kohteita voidaan dokumentoida, mikäli niihin on
tarve kajota esim. maankäyttöhankkeen yhteydessä. Yleis- ja asemakaavoissa muu
kulttuuriperintökohde voidaan huomioida esimerkiksi kohdemerkinnällä s
(muu kulttuuriperintökohde), ja esimerkiksi suunnittelumääräyksellä:
”Muu kulttuuriperintökohde:
Alueella olevat historialliset — esim. asutus-, elinkeino- ja
sotahistorialliset — rakenteet on säilytettävä. Suuremmista kohdetta koskevista
suunnitelmista tulee neuvotella alueellisen vastuumuseon (museon nimi) kanssa”.
Muu kohde
Muut kohteet ovat inventoinneissa havaittuja 1900-luvun
jälkipuolen rakennusjäännöksiä ja muita lähihistorian kohteita, jotka eivät ole
muinaismuistolain rauhoittamia ja joita ei huomioida yleis- ja asemakaavoissa säilytettävinä
kulttuuriperintökohteina. Kohteisiin voi silti liittyä asuinympäristön
monimuotoisuutta ja virikkeellisyyttä tukevia arvoja.
Janne Rantanen
arkeologi
Seinäjoen museot, alueellinen toiminta
Lähteet
Arkeologinen kulttuuriperintö ja kaavoitus, versio 19.2.2020.
Museovirasto.
Arkeologisen kulttuuriperinnön opas. Museovirasto. Luettu
4.9.2025.
Esihistorialliset kiinteät muinaisjäännökset
Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla. Museovirasto,
Etelä-Pohjanmaan liitto, Keski-Pohjanmaan liitto ja Pohjanmaan liitto. Vaasa
1998.
Kaavamerkinnät ja -määräykset sekä kohdeluettelo.
Etelä-Pohjanmaan maakuntakaava 2050. Etelä-Pohjanmaan liitto.
Kulttuuriympäristön palveluikkuna. Museovirasto. Luettu
15.9.2025
Muinaisjäännökset ja metallinetsin: harrastajan opas. Museoviraston oppaita ja ohjeita 11. Museovirasto.
Muinaisjäännösrekisterin täyttöohje, versio 7.4.2020.
Museovirasto.
Muinaismuistolaki (295/1963). Oikeusministeriö, Finlex. Luettu
4.9.2025.
Ympäristöministeriön asetus maakunta-, yleis- jaasemakaavojen kaavamääräysten ja kaavakohteiden esitystavasta (311/2024).
Oikeusministeriö, Finlex. Luettu 9.9.2025.




Kommentit
Lähetä kommentti